Μια τραγική συγκυρία άφησε το βράδυ της Παρασκευής το αποτύπωμά της στο 64ο ΦΚΘ όταν την ίδια μέρα του θανάτου του ηθοποιού Σπύρου Φωκά στην αίθουσα Παύλος Ζάννας έγινε η προγραμματισμένη από πριν προβολή, σε αποκατεστημένη κόπια, της ταινίας «Σόνια» (1980) του Τάκη Κανελλόπουλου, στην οποία ο ηθοποιός πρωταγωνιστεί.

Η ταινία προβλήθηκε στο πλαίσιο του μεγάλου αφιερώματος της 64ης διοργάνωσης στη μοναδική, ποιητική κινηματογραφική ματιά του σπουδαίου θεσσαλονικιού σκηνοθέτη Τάκη Κανελλόπουλου και με αυτήν ολοκληρώθηκαν οι προβολές του αφιερώματος.

Η «Σόνια» μάς μεταφέρει στο καλοκαίρι του 1966 όταν η νεαρή Σόνια και ο μεγαλύτερός της καθηγητής μουσικής, Τόνιο, που μένει στο σπίτι στην απέναντι μεριά του δρόμου, ερωτεύονται και ζουν έναν αδιέξοδο έρωτα, για όσο καιρό η γυναίκα και η κόρη του Τόνιο λείπουν από την πόλη. Στην ταινία πρωταγωνιστούν επίσης οι Αντιγόνη Δουδούμη, Κώστας Λαχάς, Λίνα Λαμπράκη, ενώ αφηγητής είναι ο Γιώργος Μάζης.

Για το κύκνειο άσμα του Τάκη Κανελλόπουλου, σκηνοθέτη ταινιών όπως οι «Ουρανός», «Εκδρομή» και «Ρομαντικό σημείωμα» μίλησε ο σκηνοθέτης και πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Μάρκος Χολέβας, ο οποίος συνεργάστηκε με τον Τάκη Κανελλόπουλο στις δύο τελευταίες ταινίες του (Ρομαντικό Σημείωμα και Σόνια).

Ο Μάρκος Χολέβας (αριστερά) και ο Μάριος Παπαγεωργίου μίλησαν για το έργο του σκηνοθέτη Τάκη Κανελλόπουλου στην προβολή της ταινίας «Σόνια»

Μίλησε επίσης ο σκηνοθέτης Μάριος Παπαγεωργίου, μελετητής του έργου του Κανελλόπουλου και παραγωγός ενός ντοκιμαντέρ για αυτόν τον δημιουργό. Αμφότεροι μοιράστηκαν με το κοινό άγνωστες πτυχές του έργου του Τάκη Κανελλόπουλου μετά την προβολή, ενώ τον συντονισμό της συζήτησης ανέλαβε ο συνεργάτης του διεθνούς προγράμματος του Φεστιβάλ και συγγραφέας, Γιάννης Παλαβός. Μάλιστα ο Μάριος Παπαγεωργίου ανέφερε την μεγάλη συγκίνησή του που η προβολή ήταν sold out «καθώς η μόνη προβολή που αξιώθηκε να έχει η ταινία ήταν στη Θεσσαλονίκη, σε έναν μόνο κινηματογράφο».

«Ο Σπύρος Φωκάς είχε δεχθεί τότε με μεγάλη προθυμία να βοηθήσει τον Τάκη Κανελλόπουλο γιατί προερχόταν από την παλιά γενιά ηθοποιών με αναγνώριση στο εξωτερικό και εκτιμούσε την πορεία του» είπε ο Μάρκος Χολέβας:. «Όσοι μεσουράνησαν τη δεκαετία του 1960 και του 1970 αναγνώριζαν την πορεία του Τάκη Κανελλόπουλου. Και εκείνος ήξερε ότι ήταν λίγο εξόριστος στην εποχή του, καθώς προσπαθούσε να κάνει ταινίες που προβάλλουν το ρομαντικό στοιχείο σε μια περίοδο όπου η επικρατούσα τάση σχετιζόταν με τη μαζικότητα, την επαναστατικότητα και την πολιτικοποίηση».

Θυμίζουμε ότι στο πλαίσιο του αφιερώματος στον Τ. Κανελλόπουλο πραγματοποιείται η έκθεση «Τάκης Κανελλόπουλος: Ονειρεύομαι μια εκδρομή» στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης. Ο κριτικός κινηματογράφου Μανώλης Κρανάκης, σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη Νίκο Πάστρα, έχουν κάνει την επιμέλειά της.

Στιγμιότυπο από την έκθεση για τον Τάκη Κανελλόπουλο.